02188721092
02188722027

رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان
مقالات 19 نوامبر 2022

 

رزین پلی اورتان نوعی ماده چسبناک و نامحلول در آب بوده، این ماده در شرایط خاصی سخت می‌گردد. رزین پلی اورتان در بسیاری از موارد به صورت مایع تولید شده و یک محصول صنعتی به شمار می‌رود که در تولید بسیاری از محصولات مانند لاستیک و دارو کاربرد دارد. به دلیل اینکه از رزین پلی اورتان می‌توان برای تولید مجموعه‎ای از اقلام؛ از جوهر گرفته تا پلاستیک استفاده کرد آن را ماده‌ای همه کاره می‌نامند. زیرا این مواد را می توان تا حد زیادی دستکاری کرده، تا خاصیت‌هایی مانند سختی و کشسانی در آن کم و زیاد شود.

پلی اورتان‌ها یک خانواده بسیار متغیر از پلیمرها هستند، موادی که از پیوند زنجیره‌ ای مولکول‌های ساده و تکراری حاصل می‌شوند. این مواد را با توجه به موادی که به آن اضافه می‌کنند می‌توان در اشکال مختلف تولید نمود و از آنها استفاده‌های متعددی کرد. رزین پلی اورتال یک ماده چسبنده مصنوعی از این گروه بوده است. در ادامه به توضیح این ماده خواهیم، پرداخت با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که نور مستقیم خورشید ممکن است به اقلام ساخته شده از این ماده آسیب برساند. این محصول اغلب در ساختمان های صنعتی مانند کارگاه‌های اتومبیل استفاده می‌شود و به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاوم در برابر سایش، یک کفپوش عالی می باشد. ناگفته نماند رزین پلی اورتان از لحاظ قیمت با توجه به کارایی هایی که دارد بسیار مناسب است.

رزین پلی اورتان جامد

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان پلاستیکی است که در زندگی روزمره در همه جا با آن مواجه می شویم. این ماده همچون سایر رزین های سختی گیر دارای خواص مطلوب مختلفی است که نه تنها توسط صنعت بلکه توسط کاربران خصوصی نیز استفاده می‌شود.

این ماده به دلیل کاربرد آسان و خواص مثبت فراوان دارای محبوبیت بالایی بوده و در اکثر تولیدات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک این ماده، بهتر است آشنایی اولیه ای از نحوه ساخت پلی‌ یورتان‌ها داشته باشید. با ما همراه باشید تا به چگونگی تولید آنها بپردازیم

ایزوسیانات ترکیبی است که از نیتروژن، کربن و اکسیژن تشکیل شده است. هنگامی که آن‌ها را در معرض یک هیدروکسیل، ترکیبی که حاوی هیدروژن است، قرار بگیرند سبب ایجاد پیوند پلی اورتال می‌شوند. دی ایزوسیانات ترکیبی است که حاوی دو ایزوسیانات بوده و بنابراین این دو ایزوسیانات نیز به هیدروژن واکنش نشان داده و در نهایت بعد از واکنش بین این ترکیبات، پلی اورتال به وجود می‌آید.

این ماده از محصولات سازگار با محیط زیست است که به کاهش VOC موجود در هوا کمک می‌کند. با بهره گیری از انعطاف پذیری عالی، قابلیت پیروی و چسبندگی بالای این ماده، نتایج مثبتی در زمینه چرم‌های مصنوعی، الیاف شیشه و مواد پوشش دهنده کسب کرده‌اند.

رزین پلی اورتان به دو جزء تک جزئی و دو جزئی تقسیم می‌شود. که هر کدام بنابه خصوصیاتی که دارند در تولیدات متفاوتی قابل مصرف هستند.

Polyurethane-Cast-Resin

معایب

نقطه ضعف رزین پلی اورتان حساسیت بالای آن به رطوبت است که می‌تواند باعث ایجاد کف شود. بعلاوه این محصول به اشعه ماوراء بنفش نیز حساس می‌باشد. همچنین استفاده از این نوع رزین‌ها، خطر بالقوه‌ای برای سلامتی ناشی از بوی استایرن دارند، بنابراین هنگام کار با این مواد حتما باید از وسایل ایمنی استفاده نمود.

مزایا

از مزایای رزین پلی اورتان این است که آنها معمولاً به دلیل مقاومت بالایی در مقابل مواد شیمیایی، روغن و چربی، همواره مورد توجه قرار می‌گیرند و معمولاً در برابر سایش بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل به راحتی خراب نمی‌گردند. علاوه بر این، می‎توان از آنها برای ایجاد چسب‌های قوی نیز استفاده کرد.

تاریخچه رزین پلی اورتان

پلی اورتان در سال 1937 توسط پروفسور مشهور آلمانی دکتر اتو بایر اختراع شد. دکتر اتو بایر یک شیمی‌دان صنعتی بود که برای G Farben  کار می‌کرد. این فرد، رهبری تیم تحقیقاتی که پلی (کلید سنتز پلی اورتان ها با ترکیب پلی ال و پلی ایزوسیانات) را کشف کردند، به عهده داشت.

این ماده، برای اولین بار در جنگ جهانی دوم به عنوان جایگزین لاستیک مورد استفاده قرار گرفت. پلی اورتان به عنوان پوشش‌های هواپیما، پوشش‌های مختلف و برای ایجاد لباس‌های ضد‌شعله مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دهه 1950، از رزین پلی اورتان برای کاربردهای مختلف مانند: فوم بالشتک، فوم‌های سفت و سخت، الاستومرها و چسب ها استفاده شد.

امروزه از پلی اورتان برای کاربردهای متنوعی مانند: تشک، زیره کفش، صندلی ماشین، عایق و حتی ضربان ساز استفاده می‌کنند. رزین پلی اورتان اغلب در ساخت محصولات، پشت لایه‌ای از پارچه، پلاستیک یا سایر مواد پوششی قرار می‌گیرد و از دید پنهان می‌ماند.

دکتر اتو بایر مخترع رزین پلی اورتان

زمینه‌های کاربرد رزین پلی اورتان

از کاربرد های رزین های پلی اورتان می توان به کاربرد آنها درصنایع ریخته گری اشاره نمود ریخته‌گری قالب در صنایع از محبوبیت بسیاری برخوردار است و نه تنها با ماشین بلکه با دست نیز قابل انجام است. لازم به ذکر است که هنگام استفاده از رزین ریخته‌گری باید آن را به دقت مخلوط کرده و به آرامی در قالب ریخت. در غیر این صورت، تعداد زیادی حباب هوا به آن اضافه خواهد شد. پس از پر شدن قالب، می‌توانید با انگشتان خود چند ضربه به قالب پر شده بزنید تا حباب های هوا خارج گردند.

برای جلوگیری از مخلوط شدن بیش از حد هوا، می‌توانید به جای ریختن رزین از بالا، قالب را از زیر پر کنید.

در صنعت، ترکیب ریخته‌گری در برخی از کارخانه‌ها، با استفاده از خلاء خشک شده و از قبل گاززدایی می‌گردد.

رزین پلی اورتان به ویژه در ساختمان‌های صنعتی مانند کارگاه‌های اتومبیل یا سالن‌های مختلف محبوب است، زیرا نه تنها از نظر بصری بسیار زیبا بوده بلکه از کف زیرین (اغلب بتن) در برابر بارهای زیاد محافظت می‌کند، این محصول دارای بسیاری از خواص مثبت دیگر است. این محصول نه تنها بارهای حرارتی، بلکه بارهای مکانیکی بالا را نیز تحمل می‌کند.

سایر کاربردها

  • فرآیندهای کپسوله سازی و ساخت قطعات الکترونیکی مانند نیمه هادی‌ها و عایق‌ها
  • کاربرد در ریخته‌گری و استفاده در مرمت بناها
  • مورد استفاده در بسته‌بندی اجسام فاسد شدنی و همچنین استفاده به عنوان آب بندی شفاف
  • دارای کاربرد در پوشش و لعاب اجسام مختلف
  • دارای کاربرد در مدل‌سازی

کاربرد های پلی اورتان

انواع رزین پلی اورتان

  • رزین پلی اورتان چوب (شفاف، مات، براق)
  • رزین آکریلیک پلی اورتان ( شیری رنگ)
  • رزین پلی اورتان قالب (شفاف)
  • رزین پلی اورتان فومی (شفاف، مات، براق)
  • رزین پلی اورتان لاستیکی (شفاف)
  • رزین پلی اورتان تزریقی (شفاف، مات، براق)

دستورالعمل های ایمنی برای پردازش رزین پلی اورتان

به طور کلی در هنگام کار با تمام مواد شیمیایی باید موارد ایمنی را رعایت نمود از این رو در پردازش رزین پلی ارتان می توان گفت ایزوسیانات‎های موجود در رزین پلی اورتان حساسیت‌زا بوده و در مواردی ممکن است سبب ایجاد سرطان گردند. با این حال، این خاصیت‌ها فقط برای موادی اعمال می‌شود که هنوز در آن ها واکنش به عمل نیامده، زیرا بعد از واکنش کامل این ماده، هیچ خطر دیگری برای سلامتی نخواهد داشت. با این وجود، هنگام کار با این ماده باید جانب احتیاط را رعایت کرد. به این نکته توجه کنید که افزودنی‌های مختلف مانند نرم کننده‌ها یا بازدارنده‎های شعله نیز می‌توانند برای سلامتی مضر باشند.

لازم به ذکر است که هنگام کار با این ماده، همیشه از اطلاعات ارائه شده توسط سازنده پیروی کنید. در طول کار از محافظ تنفسی و دستکش استفاده کرده و لباس آستین بلند بپوشید. محل کار خود را به خوبی تهویه نموده و مطمئن شوید که تمام ابزار مورد نیاز را در دسترس دارید.

از آتش باز در مجاورت ماده خودداری کرده و اگر مخلوط با چشم‌ها یا غشاهای مخاطی شما تماس پیدا کرد، آنها را به مدت چند دقیقه کاملاً بشویید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

نحوه ذخیره‌سازی

هنگام ذخیره‌سازی این ماده باید مراقب بود تا از نوسانات زیاد دما جلوگیری شود. به طور کلی این محصول باید در دمای 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد، در ظروف در بسته نگهداری شود. ظروف باز شده را در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش کرده و مورد استفاده قرار دهید. ناگفته نماند که قبل از مخلوط کردن، دو جزء را با دقت اما کاملاً تکان دهید.

 

ارزش بازار جهانی رزین پلی اورتان

قیمت رزین پلی اورتان (PU) به دلیل نوسانات تقاضای بخش خودرو و کاهش قیمت ایزوسیانات‌های خوراک در سطح جهانی، شاهد تغییرات متفاوتی بوده است. بعلاوه افزایش قیمت انرژی، منجر به تورم در تهیه مواد اولیه را به دنبال آورده است.

قیمت ماهیانه رزین پلی اورتان در اروپا در اکتبر 2022 روند نزولی را پشت سر گذاشته است. تولید بالای ایزوسیانات‌ها منجر به افزایش تولید محصول در کشورهای اروپایی شده و تولید آن بر قیمت رزین پلی اورتان تأثیر گذاشته است.

از آن طرف، در بازار چین، رزین PU پس از افت مداوم، به پشتوانه افزایش درخواست‌های خارج از کشور و افزایش مجدد تولید خودرو، افزایش قیمت خفیفی را در 2022 تجربه کرد. با کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا، تولیدکنندگان فعالیت‌های صادراتی این محصول را علیرغم کندی صادرات داخلی، افزایش دادند. بنابراین قیمت آن در عرض یک هفته در بازار چین 1 درصد افزایش یافت.

طبق برآورد، بازار جهانی این محصول در سال 2021 بیش از 70.5 میلیارد دلار بود. تخمین زده شده که بازار در دوره پیش بینی (2022-2027) بیش از 5.5٪ CAGR را ثبت کند.

بازار این محصول در سال 2020 تحت تأثیر منفی کووید-19 قرار گرفت. با این حال، در سال 2021 به طور قابل توجهی بهبود یافت. طبق تجزیه و تحلیل، قیمت رزین پلی اورتان در بازار جهانی احتمالاً با افزایش قیمت انرژی و نفت خام در نوامبر 2022 افزایش خواهد یافت. بعلاوه طبق تحقیقات انتظار می‌رود بازار رزین PU اروپا تحت تأثیر افزایش مصرف‌کننده و فعالیت‌های تولیدی قرار گرفته و بر قیمت آن بیفزاید.

رزین پلی اورتان دو جزئی

هوبارت شیمی

امروزه مواد نامرغوب و نامطلوب در بازار به طور وفور موجود بوده، به طوری که تشخیص اصل یا غیر اصل بودن آن را به سختی می‌توان متوجه شد. برای اینکه مطمئن شویم ماده‌ای که قصد تهیه آن را داریم بدون ناخالصی بوده و در صورت استفاده از آن به نتیجه دلخواه خواهیم رسید باید ابتدا به پیشینه شرکتی که محصول موردنظر را می‌خواهیم تهیه کنیم دقت داشته باشیم.

مجموعه هوبارت شیمی با توجه به محبوبیت بالا و سابقه طولانی که در بازار مواد شیمیایی دارد، می‌تواند این اطمینان را به خریداران عزیز بدهد که تمامی محصولات ارائه شده توسط تیم هوبارت، مطابق با توضیحاتی که در بسته‌بندی محصول درج شده، با بالاترین کیفیت و … می‌باشد. انواع محصولات این شرکت از جمله: پارافین، هیدروکسید پتاسیم، کربن فعال، گلیسیرین و… با مرغوبیت کامل و بالا تولید و ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است که هوبارت شیمی، کمپانی بزرگ ایرانی در سراسر خاورمیانه در حال فعالیت بوده و با داشتن کادر مجرب و متخصصان شیمی در این راستا، به صورت شبانه‌روزی در خدمت خریدارن محترم می‌باشد. در صورت نیاز به خرید و سفارش، فقط کافیست با شماره درج شده روی صفحه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *