02188721092
02188722027

تریلر حمل اسید

تریلر حمل اسید
مقالات 11 دسامبر 2022

تریلر حمل اسید برای حمل و نقل انواع اسیدها مانند اسید سولفوریک، کلریدریک، هیدروفلوئوریک، نیتریک و استیک که کاربردهای مختلف صنعتی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریلر تانکر اسید تولید شده جهت حمل مایع شیمیایی در صنعت حمل و نقل کاربرد دارد.

تانکر حمل اسید با توجه به مایع حمل شونده و شرایط محیطی مختلف، از مواد خاصی ساخته می‌شود. مواد متداول برای تولید مخزن اسید سولفوریک عبارتند از فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، آلومینیوم، پلی پروپیلن و غیره.

مزایای تانکر حمل مواد شیمیایی

در گاهی موارد داخل و خارج مخزن حداقل با یک پوشش خاص آبکاری می شود. بخش های فلزی که بعنوان مهار کننده این مخزن هستند باید توسط رنگی با کیفیت بسیار مناسب رنگاری شوند تا پس از مدت کوتاهی دچار خوردگی نشود. از برخی ویژگی های این مخازن محل خاص قرار گیری اتصالات، بدون نشتی بودن، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر فرسودگی، مقاومت در برابر ضربه و عمر طولانی است. از همین رو برای ذخیره و حمل و نقل اکثر اسیدها و اسید هیدروکلریک مناسب است. در مورد این مخازن فقط باید دقت داشت که دمای عملیاتی بین ℃20- و ℃60 را می توانند تحمل کنند.

برای تانکر اسید سولفوریک، باید قوی‌ترین بدنه مخزن اسید را جهت اطمینان از ایمنی تولید کرد. ما از فولاد ضخامت 5 میلیمتر برای جوش دادن محافظ تانکرها استفاده می‌کنیم، همچنین از طراحی خاصی مانند حلقه فولادی تقویت شده 10 عددی برای تقویت تریلر تانکر اسید سولفوریک رقیق بهره می‌بریم.

برای ایمن نگه داشتن تریلر تانکر مواد شیمیایی، می‌توان از شیر اضطراری فولاد ضد زنگ و شیرهای تخلیه استفاده کرد، البته این جنس فولاد ضد خوردگی است، بنابراین می‌تواند باعث شود تریلرهای تانکر شیمیایی و متعلقات آن عمر طولانی را تجربه کنند.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم تریلر تانکر مواد شیمیایی بسته به ویژگی های محیط حمل و نقل، الزامات مختلفی برای مواد اولیه ساخت مخزن می‌طلبد. مواد متداول برای ساخت تریلر تانکر شیمیایی عبارتند از فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، آلومینیوم.

یکی از ویژگیهای بسیار مهم مخازن این است که تکنولوژی پیشرفته جوش لب به لب در مخزن اسید استفاده می‌شود و آزمایش نشت گاز پر فشار پس از شکل گیری مخزن باعث میشود که اطمینان کامل از صحت مخزن تولید شده برآورده شود. همچنین مخزن باید ویژگیهای استحکام بالا، مرکز ثقل پایدار و حمل توسط وسیله نقلیه ایمن و پایدار را دارا باشد.

مشخصات مخازن اسید

  • حجم کل (m³): 19 m³، اختیاری 19-42m³
  • جنس بدنه مخزن: پلی پروپیلن
  • جنس مهار کننده مخزن: فلز و یا استیل
  • شیر تخلیه: قطر فولاد ضد زنگ 3 یا 4 اینچ
  • قابل نصب بر روی محور: 3 محوری
  • تعلیق: سیستم تعلیق مکانیکی/ تعلیق بادی
  • رنگ مخزن: اغلب به رنگ سبز (رنگ دانه اصلی مواد پلی پروپیلن)
  • لوازم جانبی: راهنمای نصب و استفاده

شماتیک یک نوع مخزن اسید نصب شده بر روی تریلر

شماتیک یک نوع مخزن اسید نصب شده بر روی تریلر

نگهداری مخزن اسید

اغلب موارد مشکل ساز در مخزن اسید در ادامه نام برده شده است که توجه به این موارد و برقراری نکات ایمنی می تواند طول عمر مخزن اسید را چند برابر کند:

اثر خوردگی طولانی مدت در بخش فولادی مخزن ذخیره مواد شیمیایی

نازک شدن مداوم بخش دیواره مخزن به دلیل ساییدگی

عمر مفید این مخازن ذخیره سازی معمولاً بین 20 تا 40 سال تخمین زده می شود. برای تضمین عملکرد ایمن مخزن ذخیره، ضخامت مخزن باید حداقل هر دو سال یک بار و حداقل هر پنج سال یکبار از سمت داخلی آزمایش و بررسی شود.

مکانیسم های زیادی وجود دارد که می تواند باعث خرابی و خوردگی مخزن اسید شود. بنابراین یکپارچگی ساختار مخزن باید در برابر خوردگی، حمله شیمیایی، فرسایش، جابجایی از محل نصب شده، آسیب مکانیکی و شکستگی یا احتمال شکنندگی بررسی شود.

مواد اولیه ساخت تانکر اسید

در بیشتر موارد، فولاد ضد زنگ ماده اصلی ساختاری مورد استفاده برای این نوع مخازن ذخیره مواد شیمایی بوده است. فولاد مستعد تولید چندین محصول است که عمدتا برخورد آن ها با اسید است، البته در مقابل مخزن فولادی مخازن پلی پروپیلن رشد و توسعه بسیار داشته اند که ویژگی های بیشتری را ارائه می کنند.

با این حال، مخزن پلاستیکی در برابر اسید سولفوریک رقیق و اسید هیدروکلریک رقیق بسیار مقاوم‌تر است. به همین دلیل، برای تولید شاسی و بدنه تریلرهای تانکر اسید از فولاد ضد زنگ که قابل خوردگی نیستند استفاده می کنند.

ساخت شاسی و استحکام مخزن اسید با فولاد ضد زنگ

بعید است که فولاد محتویات اسیدی را آلوده کند. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است از این رو مستعد حمله زنگ زدگی می باشد فلذا باید برای آن ها عملیات رنگ کاری حتما صورت گیرد.

اگر از فولاد برای ساخت سازه فلزی مخزن استفاده شود، زنگ زدگی و از دست دادن فرم اولیه فلز باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله وارفتگی مخزن می شود. با توجه به این واقعیت و چند دلیل دیگر، بعید است که بتوان از فولاد در ساخت تریلرهای تانکر شیمیایی استفاده نکرد.

فولاد ضد زنگ در برابر فعالیت های شیمیایی مقاوم است، بنابراین نمی تواند به راحتی توسط موادی مانند اسید سولفوریک/هیدروکلریک رقیق خورده شود. ویژگی های فولاد ضد زنگ به دلیل تشکیل یک لایه اکسید کروم بسیار نازک و غیرفعال بر روی سطح است که از اعمال خوردگی توسط مواد شیمیایی بیشتر روی آلیاژ فلز جلوگیری می کند. این لایه محافظ دست نخورده باقی می ماند، بنابراین در چنین شرایطی هیچ خوردگی نمی تواند رخ دهد. در واقع این لایه نازک بعنوان یک آستر عمل کرده و نوعی پوشش برای جلوگیری از برخورد اسید و فلز بکار گرفته می شود.

  • چگونه از تانکر اسید سولفوریک استفاده کنیم؟ نکات بازرسی قبل از رانندگی:
    • سیستم های ایمنی ترمز، روشنایی و چراغ راهنما خودرو الزامات رانندگی را برآورده می کند. همچنین مشخصات تایر باید واجد شرایط حمل و نقل خودروهای سنگین باشد، به این معنی که آیا سایش طبیعی دارند یا خیر و یا لاستیک های بازسازی شده مورد استفاده قرار نمی گیرند.
    • دستگاه های ایمنی مانند کپسول های آتش نشانی به خوبی پیکربندی شده و دستگاه‌های موقعیت یابی ماهواره ای به درستی کار می کنند تا در حداقل زمان ممکن مخزن اسید که شامل محتویات اسیدی خطرناک است به مقصد برسد.
    • برچسب های تانکر حمل کننده مواد شیمیایی و علائم بازرسی ایمنی به صورت سالم نصب شده باشد، گواهینامه حمل و نقل جاده ای و مجوز حمل و نقل جاده ای مواد شیمیایی بسیار سمی قابل حمل با وسیله نقلیه کامل و معتبر باشد.
    • دستگاه جدا کننده کشنده اضطراری تریلر تانکر اسید سالم و در حالت بسته باشد.

رانندگی ایمن با تریلر اسید

    • یک مسیر رانندگی معقول با شرایط ترافیکی خوب انتخاب کنید، از شهرها و مناطق مسکونی دوری کنید و از ورود به مناطق ممنوعه وسایل نقلیه حمل و نقل کالاهای خطرناک خودداری کنید. وسایل نقلیه ای که مواد شیمیایی بسیار سمی را حمل می کنند باید بر اساس زمان و مسیری که توسط ارگان های امنیتی عمومی تایید شده است حرکت کنند و به دلخواه تغییر مسیر نداشته باشند.
    • سرعت رانندگی ایمن را حفظ کنید. در هر صورت سرعت رانندگی نباید از 80 کیلومتر در ساعت تجاوز کند. در شب و در شرایط دید کم مانند بارش باران، برف و وجود مه باید با سرعت کم رانندگی کنید.
    • حفظ فاصله رانندگی معقول از وسیله نقلیه جلویی و افزایش فاصله بین خودرویی در صورت بارش برف و باران، مه و سایر آب و هوای بد الزامی است.
    • تغییر مسیر خودسرانه در حین رانندگی مجاز نمی باشد. رانندگی در بزرگراه باید در خطوط مشخص شده انجام شود. رانندگان باید توجه و تمرکز خود را حفظ کنند. آنها باید هر 2 ساعت یا بیشتر توقف کرده و استراحت کنند و وضعیت فنی خودرو را به موقع بررسی کنند تا از بسته بودن شیر قطع اضطراری اطمینان حاصل شود.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *