02188721092
02188722027

تصفیه شکر خام

تصفیه شکر خام
اخبار 25 اکتبر 2022

ساکاریدهایی مانند شکر و عسل بخش مهمی از رژیم غذایی ما انسان ها را تشکیل می دهند. قند های مختلف نیز در طیف وسیعی از زمینه های دیگر مانند صنایع دارویی و شیمیایی کاربرد دارند. اکثر ساکارید هایی که ما مصرف می کنیم از مواد خام طبیعی چون چغندرقند، نیشکر و… استخراج می شوند پس استخراج فرایند تصفیه تصفیه شکر آغاز می گردد.

استفاده از رزین های رنگبر در تصفیه شکر یک فرایند پیچیده بشمار می رود. شاید این سوال برای هر فردی پیش بیایید چرا شکر نیاز به رنگزدایی دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان اینگونه جواب داد که هدف از فرآیند های رنگزدایی در واقع حذف ناخالصی‌های آلی موجود در شکر می باشد که به قند مایع رنگ می دهد. رنگ شکر در واقع یک پارامتر مهم در تولید شکر محصوب می شود چرا که انجام این فرآیند تضمین می کند که رنگ به غذا، نوشیدنی و سایر محصولاتی که بعداً شیرین می شود منتقل نمی گردد.

در فرایند های رنگبری استفاده از رزین های سختی گیر به عنوان رنگبر مزایای اقتصادی بسیاری برای این صنعت به همراه دارد. وهمچنین استفاده از این روش ها برای رنگبری شکر فرآیند خودکار سازی راحت تری را دارا می باشد.

رزین رنگبر در تصفیه شکر

استفاده از رزین های تبادل یونی برای حذف رنگ در پالایشگاه های قند در سال ۱۹۷۰ وارد صنعت تصفیه قند شد. و می توان گفت یکی از بهترین فناوری ها برای رنگ زدایی در تصفیه شکر تا به امروز بوده است.

در واقع برای حذف شدن رنگ ها واکنش تبادل یونی در فرایند رنگ بری رخ می دهد که به شرح زیر است.

رزین های تبادل یونی هنگام تماس با محلول قند مایع بر اساس یک واکنش ساده اسید-باز واکنش نشان می دهند.رزین های مورد استفاده در فرایند تصفیه از نوع رزین های تبادل آنیون پایه قوی (SBA)  در دو نوع استایرنیک یا اکریلیک هستند. از آنجایی که بیشتر رنگ های قندی ماهیت آنیونی دارند و در ph بالا دارای بار منفی هستند. بنابراین رزین‌ های آنیونی پایه قوی، رنگ‌زدای کارآمدی برای شکر مایع می باشند.

رزین های رنگبر به طور کلی دارای دو نوع گروه آمونیوم چهارتایی به نام های نوع I و نوع II هستند. در واقع رزین های تبادل آنیون پایه قوی عملکرد رنگبری خود را از گروه های عاملی آمونیوم چهارتایی به دست می آورند.

ناگفته نماند رزین‌های اکریلیک برهمکنش آبگریز کمتری با بخش‌های غیرقطبی رنگ‌ها دارند و نسبت به رزین‌های استایرنیک در برابر سطوح خوراک رنگ مقاوم‌تر هستند. در عین حال، رزین‌های استایرنیک نرخ رنگ‌زدایی بالاتر و ظرفیت بهتری با سطوح خوراک رنگ دارند.

انواع تصفیه شکر

به طور عمده از مواد طبیعی چون نیشکر، چغندر قند و… محصولات قندی تولید می گردد در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد های این محصولات اشنا شویم.

 

تصفیه نیشکر

در تصفیه شکر نیشکر، ساکاروز از ساقه نیشکر استخراج و خالص می شود و شکر تولید شده به شکل یک شکر خام برنزه رنگ متبلور می باشد. شکری که به صورت روزمره مصرف می کنیم باید کیفیت تصفیه بالاتری داشته باشد تا رنگ، طعم یا بو به غذا ها و نوشیدنی‌هایی که شیرین می کنیم منتقل نکند. در پالایشگاه های نیشکر شکر خام دو بار ذوب می شود تا  ساکاروز با استفاده از رزین های تبادل یونی به شکر سفید متبلور تبدیل شود. یا به صورت مایع در کامیون‌های تانکر فله برای صنایع، مصرف‌کنندگان و قنادی‌ها تحویل داده می‌شود.

تصفیه چغندر قند

در تصفیه شکر چغندر، رزین های تبادل یونی به طور گسترده برای نرم کردن آب و جداسازی به صورت کروماتوگرافی ملاس چغندر استفاده می شوند. در تصفیه چغندر در بخش های بسیاری می توان با استفاده از رزین ها تبادل یونی عملیات پالایش را بهبود بخشید ودر هزینه ها صرف جویی نمود و همچنین کمک شایانی درحل مسائل زیست محیطی انجام داد. 

طراحی سیستم های تصفیه رنگبر

محلول های قند استخراج شده از گیاهان می توانند مواد رنگی را از مواد خام تولیدی در خود حفظ کنند. همانطور که می دانید برای حذف این اجزای رنگی ازکربن فعال و رزین های رنگبر استفاده می شود با توجه به این که انواع بی‌شماری شکر وجود دارد و روش تصفیه با توجه به عواملی مانند ساختار شیمیایی، مواد اولیه که از آن به دست می‌آیند و درجه تصفیه متفاوت است. طراحی سیستم های رنگزدای رزینی نیز با توجه به این عوامل به صورت متفاوت می باشد. به طور مثال بسته به رنگ شربت قند و الزامات حذف رنگ امکان دارد از رزین های متفاوت و تعداد بستر ها متفاوتی برای تصفیه استفاده شود.

بازسازی رزین های رنگزدا

رزین های رنگبر پس از مدتی استفاده دیگر کارایی اولیه خود را ندارند به همین دلیل نیاز به بازسازی برای استفاده مجدد پیدا می کنند. برای بازسازی رزین های مورد استفاده در رنگ زدایی محلول های قندی، از محلول های نمک غلیظ استفاده می گردد.

استفاده از غشا های نانوفیلتراسیون در انجام فرایند باسازی  رزین ها از نظر کارایی صنعتی در کاهش استفاده از نمک موثر هستند. ناگفته نماند بیش از ۹۰ درصد نمک مورد نیاز در فرایند بازسازی را می توان از روش ترکیب کردن مایعات بازیافتی در فرآیند رنگبری تولید کرد برای این کار باید از غشاهای نانوفیلتراسیون انتخابی جهت تغلیظ مواد نفوذی نمک استفاده نمود.

با توجه به شرایط موجود در فرآیند بازسازی رزین ها و تولید نمک مورد استفاده می توان برای تغلیظ تروشات نمکی از سیستم هایی چون یک تبخیرکننده چندگانه یا ترکیبی از الکترودیالیز و اسمز معکوس استفاده نمود.

انجلم این فرآیند برای دستیبابی به نمک برای بازسازی رزین ها علاوبه بر این که صرفه اقتصادی خوبی دارد. بلکه پساب تصفیه شده را به میزان قابل توجهی محدود می کند و به میزان قابل توجهی فاضلاب تولیدی در تولید شکر را به کمتر از 40 لیتر درهر تن کاهش می یابد.

مجموعه هوبارت شیمی یکی از بزرگترین تولید کننده گان انواع رزین سختی گیر به صورت تخصصی می باشد جهت خرید انواع رزین انیونی، کاتیونی، میکس بد، رنگبر و.. می توانید با واحد فروش مجموعه تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم جهت انجام خرید اصولی مطابق با نیاز هایتان را دربافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *