02188721092
02188722027

کاربرد آنتی اسکالانت چیست؟

کاربرد آنتی اسکالانت چیست؟
مقالات 04 اکتبر 2021

قبل از بررسی کاربرد آنتی اسکالانت ها ابتدا بیایید کمی راجب این ماده شیمیایی صحبت کنیم. آنتی اسکالانت یک ماده شیمیایی ضد رسوب است که به آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس و دستگاه آب شیرین کن اضافه می‌شود تا از تشکیل رسوب روی غشاهای فیلتر ممبران جلوگیری کند. آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس و دستگاه آب شیرین کن دارای نمک، کلسیم، منیزیم و سایر املاح می‌باشد و این نمک ها و املاح، به مرور زمان، در اثر عبور از غشاهای دستگاه، بر روی ممبران ها رسوب می‌کنند. این رسوب باعث کاهش کارایی دستگاه در حذف جامدات محلول، افزایش TDS خروجی، کاهش میزان دبی خروجی، کاهش راندمان تولید، باز شدن منافذ و در نهایت پارگی غشاء می‌شود. به همین دلیل استفاده از آنتی اسکالانت بسیار مهم و ضروری است و باید برای از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران ها، استفاده شود.

برای اینکه آنتی اسکالانت به خوبی عمل کند و بازدهی خوبی داشته باشد، باید به مقدار مشخص و دقیقی به دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب اضافه شود زیرا کم یا زیاد شدن مقدار آنتی اسکالانت، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. اگر مقدار آنتی اسکالانت اضافه شده به دستگاه کم باشد، باعث ایجاد رسوب می‌شود و اگر مقدار آنتی اسکالانت اضافه شده به دستگاه زیاد باشد، خود این مواد بر روی غشاء رسوب می‌کنند و باعث گرفتگی فیلترها می‌شوند. مقدار مشخص و دقیق این ماده ضد رسوب با توجه به دمای آب، PH آب، میزان جریان ورودی، میزان دبی، نوع ممبران، میزان ریکاوری سیستم، آنالیز آب خام ورودی و میزان TDS آب ورودی تعیین و مشخص می‌شود. به طور کلی مقدار آنتی اسکالانت قابل تزریق بین 1 تا 6 ppm می‌باشد.

آنتی اسکالانت و ماده ضد رسوب، در ابتدا آستانه حلالیت را افزایش می‌دهد و سپس در شکل کریستال ها تغییر ایجاد می‌کند. بعد از تغییر شکل کریستال ها، آنها به ذرات نرم تر که خاصیت چسبندگی کمتری دارند، تبدیل می‌شوند. آنتی اسکالانت در نهایت با القای بار منفی به ذرات معلق موجود در آب، از چسبیدن آنها به هم و تشکیل ذرات بزرگتر، جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، کریستال های اولیه به غلظت و اندازه کافی و درست برای رسوب شدن نمی‌رسند.

انواع آنتی اسکالانت

قبل از بررسی کاربرد آنتی اسکالانت انواع آن ها را بررسی می‌کنیم. آنتی اسکالانت انواع مختلفی دارد و براساس مواد تشکیل دهنده و مقدار PH دسته بندی می‌شود که در زیر به آنها اشاره شده است.

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت پایه پلیمری: این نوع آنتی اسکالانت وزن مولکولی بالایی دارد و مانند رسوبات کربناته و رسوبات سولفاته، از قدرت رسوب زدایی بالایی برخوردار است. از آنتی اسکالانت پایه پلیمری بیشتر برای جلوگیری از ایجاد رسوب در آب های دریا، آب های لب شور و آب های دارای سختی بالا استفاده می‌شود.

آنتی اسکالانت پایه فسفاته: این نوع آنتی اسکالانت در جلوگیری از تشکیل رسوب خیلی خوب و عالی عمل می‌کند و دارای خاصیت پراکنده سازی کمی می‌باشد. آنتی اسکالانت پایه فسفاته گروه های عاملی اسید کربوکسیلیک و فسفاته دارد و یکی از بهترین و موثرترین نمونه های موجود می‌باشد.

آنتی اسکالانت اسیدی: این نوع آنتی اسکالانت دارای PH پایینی (زیر 3) می‌باشد و از ایجاد رسوب فسفات کلسیم، رسوب کربنات کلسیم و آهن جلوگیری می‌کند.

آنتی اسکالانت قلیایی: این نوع آنتی اسکالانت دارای خاصیت قلیایی می‌باشد و پایه فسفاته دارد. آنتی اسکالانت قلیایی از وزن مخصوص بالایی برخوردار می‌باشد و از رسوب فلزاتی مانند آلومینیوم، منگنز و آهن جلوگیری می‌کند.

آنتی اسکالانت خنثی: این نوع آنتی اسکالانت دارای PH بین 5 تا 6 می‌باشد و برای ممبران های مختلفی استفاده می‌شود.

کاربرد آنتی اسکالانت

این ماده شیمیایی پرمصرف و پرطرفدار، کاربردهای زیادی دارد و در صنایع و زمینه های گوناگونی استفاده می‌شود. کاربرد آنتی اسکالانت و موارد استفاده از آن عبارتند از:

– ضد رسوب و رسوب زدا است و مانع از تشکیل رسوبات مواد معدنی بر روی ممبران ها می‌شود.

– آهن، کلسیم، منیزیم، نمک و املاح معدنی را از آب حذف می‌کند.

– از اکسید شدن آهن جلوگیری می‌کند زیرا اکسید شدن آهن و اکسایش، باعث تخریب ممبران می‌شود.

– دستگاه های تصفیه آب

– دستگاه های اسمز معکوس

– دستگاه های آب شیرین کن صنعتی و نیمه صنعتی

– دستگاه های آب شیرین کن دریایی

– صنایع دارویی

– صنایع پتروشیمی

– نیروگاه ها

– برای آب هایی با میزان املاح و TDS بالا

– تبدیل آب سخت به آب نرم

بهترین برند آنتی اسکالانت

محصول رزین پرولایت را نیز مشاهده کنید

قیمت آنتی اسکالانت با توجه به نوع، مدل و برند آن تعیین می‌شود. آنتی اسکالانت از غلظت و کیفیت های مختلفی برخوردار می‌باشد و به همین دلیل دارای تنوع قیمت است. بهتر است بدانید آنتی اسکالانت باکیفیت و مرغوب دارای قیمت بالایی می‌باشد و صرف هزینه برای خرید آن، می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات جدی و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کند. سعی کنید این ماده ضد رسوب و موثر را از شرکت های معتبر خریداری کنید و هنگام خرید آن مطمئن شوید از غلظت استاندارد و لازم برخوردار باشد.

اگر آنتی اسکالانت خریداری شده دارای مرغوبیت و کیفیت بالا نباشد و نامرغوب باشد، باعث گرفتگی ممبران می‌شود که این گرفتگی تعداد شست و شوی ممبران را افزایش می‌دهد، موجب کاهش طول عمر ممبران می‌گردد و در نتیجه تعویض زود هنگام ممبران و صرف هزینه های مازاد را به همراه دارد. همچنین باعث می‌شود ظرفیت تولید کاهش یابد و فشار پمپ طبقاتی بالا برود.

بهترین برند آنتی اسکالانت

بهترین مارک ها و برندهای آنتی اسکالانت موجود در بازار ایران عبارتند از:

آنتی اسکالانت جنسیس: آنتی اسکالانت جنسیس پایه فسفاته دارد و غلیظ می‌باشد. این محصول بر روی طیف وسیعی از رسوبات معدنی موثر است و از رسوب آلومینیوم، منگنز و آهن روی سطح غشاء جلوگیری می‌کند. اگر از این برند استفاده کنید، نیاز به شست و شو و یا تعویض ممبران به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

آنتی اسکالانت آویستا: آنتی اسکالانت آویستا از تشکیل رسوبات سولفات کلسیم، سولفات استرونیوم، سولفات باریم، کربنات کلسیم، لخته های کلوئیدی و گل و لای بر روی ممبران های اسمز معکوس جلوگیری می‌کند.

آنتی اسکالانت فلوکن 260: آنتی اسکالانت فلوکن 260 دارای طیف وسیعی می‌باشد که برای جلوگیری از تشکیل رسوب به سیستم های آب شیرین کن و سیستم های اسمز معكوس تزریق می‌شود.

آنتی اسکالانت DEQUEST: آنتی اسکالانت DEQUEST دارای تمام استانداردها و تاییدهای لازم جهانی می‌باشد و از تشکیل رسوب های فلوراید کلسیم، سولفات کلسیم، کربنات کلسیم و اکسیدهای فلزی بر روی سطح ممبران جلوگیری می‌کند. از این محصول در سیستم های اسمز معکوس، سیستم های تولید کننده آب آشامیدنی، سیستم های نانو فیلتراسیون و اولترا فیلتراسیون استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *